سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا مغز انسان پس از مرگ نیز به فعالیت خود ادامه می دهد؟

بر اساس تحقیقات جدیدی که عصب‌شناسان بر روی 9 فرد (هنگام مرگ آن‌ها) انجام دادند، اطلاعات غافلگیرکننده‌ای از فعالیت مغزی پس از مرگ به دست آمد. در ادامه همراه ما باشید.

با توجه به این تحقیق، مرگ توسط موجی الکتریکی در مغز انسان به وجود می‌آید که به آن  spreading depression (افسردگی گسترشی) می‌گویند. محققان بر این باورند که spreading depression آخرین فعالیت مغزی پیش از، توقف کامل عملکردهای مغز است.

این یافته‌ها می‌گویند که ممکن است احتمال به کار افتادن دوباره مغز، حدود 3 تا 5 دقیقه بعد از ایستادن قلب و یا قطع شدن علایم حیات وجود داشته باشد.

مغز انسان

در این تحقیق که روی 9 نفر انجام شد، گروهی از عصب‌شناسان معتبر از جمله محققان دانشگاه برلین حضور داشتند. لازم است ذکر کنیم که این 9 نفر دچار آسیب مغزی عظیمی شده بودند و شانسی برای احیای آن‌ها وجود نداشت. با آنالیز و بررسی سیگنال‌های الکتریکی ساطع‌شده از مغز این افراد در حالی که می‎مردند، اطلاعاتی درباره فرآیند مرگ به دست آمد که تا قبل از این سابقه نداشته و می‌تواند دیدگاه‌ها نسبت به برخی موضوعات را تحت تاثیر قرار دهد.

این عصب‌شناسان، الکترودهایی را در مغز افراد قرار دادند و به وسیله آن‌ها متوجه شدند که پس از ایست قلبی، سلول‌ها و نورون‌های مغزی تا مدتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. بنابراین تا قبل از ایجاد spreading depression در مغز، سلول‌ها به درستی کار می‌کنند اما پس از ایجاد این موج، تمام فعالیت‌های مغزی متوقف می‌شوند.

دانشمندان و محققان هنوز به نتیجه‌ای قطعی درباره زمان نهایی مرگ نرسیده‌اند و بحث‌ها در این زمینه ادامه دارد. دکتر «جد هارتینگز» از دانشگاه علوم پزشکی سینسیناتی آمریکا، در مصاحبه‌ای درباره دانش انسان نسبت به مرگ، صحبت کرد. او گفت:

مشاهده مقاله  لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند توانایی یادگیری شما در کلاس را مختل می‌کنند

«ما تاکنون روشی برای بررسی و عیب‌یابی مرگ مغزی نداشتیم، و  راهی برای مطمئن شدن از زمان دقیقی که تمام آگاهی انسان از بین می‌رود، در دسترس نیست.»

مغز انسان

اما این تحقیق جدید اهمیت فراوانی دارد به این دلیل که مشخص می‌کند مغز انسان تا چه زمانی پس از مرگ قادر به فعالیت است. این یافته‌ها می‌تواند در زمینه اهدای عضو پس از مرگ، باعث بحث‌ها و مشکلات جدیدی شوند.

اکنون می‌دانیم که اگر گردش خون بدن پس از ایست قلب به نحوی بازگردانده شود (تا 5 دقیقه بعد) ممکن است فرد به زندگی بازگردد و احیا شود.

 

مقالات آموزشی را می توانید در www.daneshgahezendegi.com دنبال کنید